Vi tuner ind på vores første verdensmål: mål #5. Det handler om ligestilling, kvinder og piger – og hvordan de spiller en (meget!) vigtig rolle i Veras.
Det er fredag, og du ved, hvad det betyder: Et nyt indlæg i vores "Veras Verdensmål for dummies”-magasinserie! Sidst fortalte jeg, hvordan vi i Veras har grebet arbejdet med verdensmålene an, men endnu vigtigere så snakkede jeg om, hvordan DU kan bruge verdensmålene i din hverdag. Fik du ikke læst med? Så skynd dig fluks tilbage og få genopfrisket SDG’erne.
I denne uge handler det om det første af Veras tre udvalgte verdensmål, nemlig mål #5: Ligestilling mellem kønnene. Og hvordan kan det så være et af vores mål, når nu Veras er et kvindedomineret univers? Jeg lover at opklare alle dine spørgsmål – og at give min søde rare far en lille smule tørt på i dagens indlæg. Forvirret? Læs med og bliv klogere!
Kærligst,
Karoline
Hvad går mål #5 ud på?
Mål #5 handler om ligestilling mellem kønnene, men allerede i verdensmålets by-line, er det tydeligt at særligt ét køn fortsat er i fokus. "Vi skal opnå ligestilling mellem kønnene og styrke kvinders og pigers rettigheder og muligheder” lyder det. Altså lægges der særligt vægt på os kvinder.
Går vi lidt i dybden med del-målene til mål #5, er de også ret kvindebetonede. "Stop diskrimination af kvinder og piger” (mål 5.1), "Stop al vold og udnyttelse rettet mod kvinder og piger” (mål 5.2), "Kvinder skal sikres fuld deltagelse i ledelse og beslutningsprocesser” (mål 5.5), og listen fortsætter…
En hyldest til kvindekroppen! Vores allerførste kampagneskydning tilbage i 2016. Personligt er jeg mega psykopatisk bange for snegle (jaja, jeg ved det godt), så herfra er der altså ekstra respekt til Rebecca Vera for at lægge krop (og bryster!) til.
Hvorfor er mål #5 vigtigt?
"En styrkelse af kvinders rettigheder og muligheder og større ligestilling er afgørende for at fremskynde en bæredygtig udvikling. Fjernelse af alle former for diskrimination mod kvinder og piger […] har også en multiplikatoreffekt på tværs af alle andre udviklingsområder”
Sådan beskriver FN m.fl. vigtigheden af verdensmål #5. Ikke nok med at ligestilling (i hvert fald i mine øjne!) er ren logik, så er det altså også positivt på et højere og mere økonomisk plan. Som de skriver, er godt halvdelen af verdensbefolkningen af hunkøn, men denne halvdel kan ikke altid bidrage på lige fod, fordi kvinder ikke alle steder har de samme rettigheder som mænd.
Kvindekærlighed og smukke silhuetter i Veras sommerkampagne fra 2018. Igen er det Rebecca, der står model, her sammen med veninde af huset, Selma.
Far, kvinder ER stærke!
Det kan alt sammen virke en smule langhåret, når man sidder her i gode, trygge Danmark, hvor vi da allerede har 100% ligestilling. Eller hvad? I Danmark er det stadig kvinder, der bruger mest tid på husarbejde (jf. Verdensmaalene.org), og i 2019 fik vi en bundplacering, når det gælder kvinder i lederstillinger (jf. Magisterbladet). Det er bare ikke godt nok!
Indrømmet, personligt begiver jeg mig sjældent ud i køns- og ligestillingsdebatten. Man kan så nemt træde forkert. Jeg vil gerne kunne stige i graderne præcis som en mandlig kollega, men jeg elsker også, når min kæreste holder døren. Gør det mig dobbeltmoralsk? Måske. Men selvom debatten er svær, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi stadig har langt endnu – selv i Danmark.
Jeg blev mindet om det, da jeg forleden tog mig selv i at sige sætningen "Kvinder ER stærke” – med tryk på "er”. Det er en vending, min søde far altid har brugt. Han siger det, lidt halvprovokerende, når min mor og jeg fikser et eller andet fysisk arbejde. Når jeg selv skifter ledningen på en lampe, når min mor ordner have, når vi sammen smider en tung plade i langbordet. "Kvinder ER stærke!”, siger min far med et skævt grin. Jeg har altid set det som et opmuntrende lille cheer á la "I kan gøre det!”. Men da vi forleden stod nogle stærke #verasdamer nede på lageret og bar kasser med sommertøj op, fløj det ud af mig: "Kvinder ER stærke”, og pludselig lød det anderledes. For hvorfor skulle vi ikke være det? Folk skulle bare viiiide, hvor meget slæbearbejde en start-up som Veras kræver (I love my job, misforstå mig ikke) – og vi er fandme da alle sammen kvinder. Vi var næsten nødt til at binde Kat, som er gravid i 9. måned, i hendes tid lige inden barslen, fordi hun "… sagtens lige kunne give et nap med…” hist og her.
For far, kvinder er stærke. Uden nogen ironisk betoning. Uden noget spørgsmålstegn. Det er vi. Punktum. Det har vi altid været. Og det er en af de altoverskyggende værdier i Veras.
Kvinder er stærke. Men derfor må min far da gerne vokse mine ski eller slæbe min sofa op til fjerde, ikk’? (psst. bemærk lettere anstrengt grimasse i begge situationer)
Female bossiness og virkelige modeller – sådan bruger vi mål #5
Veras er en kvindedrevet virksomhed med one big-ass-bosslady in the front. Sammen arbejder vi hver dag for at mindske tøjspild og gøre genbrug nemt, sjovt og lækkert ved at uddanne den moderne kvinde til at omlægge sit forbrug og forbedre sin livsstil. Vi har skabt et kvindedomineret community med genbrug som fællesnævner, hvorigennem vi styrker kvinder og deres personlige mod, og i vores kampagner og kommunikation stiller vi skarpt på female empowering, kvindelig selviscenesættelse og særligt kvindeligt mod.
Her er vi så: Team Veras anno 2020. Rimelig klar på at vælte verden med genbrug, girlpower og gode intentioner.
Tre eksempler på vores arbejde med mål #5:
1. #verasdamer bevægelsen
Med vores #verasdamer community inviterer vi alle (også mænd!) til at være en del af vores univers, mission og vision. Vi elsker, når I deler jeres brugtfortællinger, sender high-fives på markederne eller svinger forbi biksen med endnu et læs tøj, der skal have nyt liv hos nye #verasdamer. Sammen sparker vi liv i gaden og gør en forskel – I er en del af os, og vi en del af jer. Uden jer var der intet Veras <3
Step aside, we’ve got this. Eller altså. Bey got this, men du ved, hvad jeg mener!
2. "Rigtige” damer på webben
Siden dag ét har vi brugt "rigtige” damer i vores billedmateriale. Faktisk har vi altid brugt os selv (storhedsvanvid? Nej da…). Det gælder både for vores kampagneskydninger og for alle produktbillederne på webshoppen. Og nej, vi er ikke rigtige modeller, men vi kan godt lide budskabet om, at med det rette tøj kan alle kan ligne (og måske vigtigst af alt: føle sig som) en smuk covergirl. Og ærligt: Så synes vi sgu det er ret sjovt at være modella for en dag.
Sig hej til nogle af vores husmodeller! Eller som jeg kender dem (fra venstre): Kirstine (SoMe & styling koordinator), Ida (online praktikant), Emma (upcycling assistent) og Rebecca (CEO).
3. Et styks ihærdig iværksætter
Bag ethvert start-up står en (eller flere) ihærdige iværksættere, der har viet sit liv til søvnløse nætter og tonserlange arbejdsdage i håbet om, at lige netop deres vision vil slå igennem. I Veras hedder hun Rebecca Vera. Og hun er et styks inspirerende kvindfolk, sku’ jeg hilse at sige. Og da der desværre stadig er stor forskel på at være selvstændig som kvinde frem for mand, er det (også) en vigtig mission for Rebecca at tale åbent og ærligt om at være kvindelig iværksætter – både på uddannelsesinstitutioner, i magasiner og nå ja, sammen med landets daværende statsminister (se foto).
Rebecca Vera er en sand power-kvinde. Her i samtale med både Lars Løkke Rasmussen og politiker og iværksætter, Tommy Ahlers.
Næste gang: Veras skaber ansvarligt forbrug – læs med om mål #12
Pyh, det var en længere smøre, men jeg håber, det har været sjovt og lærerigt at læse med. Og så vil jeg altså gerne understrege, at vi i Veras ELSKER alle – uanset køn – og glæder os over, at flere og flere mænd lægger vejen forbi vores butikker og markeder. Vi håber sådan at kunne gå i luften med mere mandetøj og -content en skønne dag. Vi ses næste gang, hvor jeg uddyber vores andet verdensmål, mål #12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion.