FAQ - Spørgsmål fra studerende | Veras

Interview med Rebecca Vera om Veras

Se og hør grundlægger, Rebecca Vera, fortælle om Veras og vores mission. Her løber hun igennem Veras koncept, forretningsmodel og forskellige platforme. Hun fortæller også om motivationen for at starte Veras.

Her svarer Rebecca Vera på de oftest stillede spørgsmål om Veras

Hvorfor startede du Veras og hvorfor?

Jeg startede Veras, da jeg selv havde svært ved at give nyt liv til mit eget brugte tøj på let og tidsbesparende vis med garanteret straksværdi for alt tøj. Bruger til bruger platforme som Trendsales var tidskrævende og besværligt, kommissionsbutikker tog kun få stykker af mit tøj ind og på loppemarkeder vidste man aldrig, hvilket publikum der kom eller hvad der ellers blev solgt af varer. 

 

I 2015 stiftede jeg Veras Market, et genbrugstøjmarked for kvinder og mænd, som startede på Papirøen. Året senere, i april 2016, blev Veras og tøjbyttekonceptet stiftet i kampen for at ændre danskernes forbrugsvaner. For at gøre op med ”brug og smid væk”-kulturen skabte jeg et koncept, der skulle gøre det nemt for alle at få fingrene i en grøn, bæredygtig og fashionabel garderobe med nyt, brugt tøj.

 

For mig handler følelsen af at iklæde sig et nyt stykke tøj, ikke om, at det er nyt fra butikken – men i stedet om, at det er nyt for én selv. Med Veras ønsker jeg at give denne følelse videre til andre, så alle kan shoppe nyt og rydde ud i garderoben, til glæde for sig selv, for andre – og især for miljøet.

Hvad er konceptet i Veras?

Veras er et cirkulært tøjkoncept, hvor alle kan bytte, sælge, købe og reparere brugt tøj på tre forskellige platforme: I butikker, online og på markeder. Uanset hvad dit behov er, kan du få det stillet i Veras. Du kan:

 

  • Bytte dig til nyt tøj i Veras tøjbytte i butikker og på Veras Market
  • Sælge ud af din egen garderobe til andre #verasdamer på Veras Market
  • Shoppe nyt, brugt tøj fra Veras koncept i butikker, online og på Veras Market
  • Reparere eller donere dit tøj til upcycling i Veras Værksted
  • Få inspiration og guides til genbrugsjunglen på Veras Magasin

 

I Veras genbrugsunivers kan alle blive en del af vores #verasvolution. Sammen stopper vi tøjspild og mindsker mængden af nyindkøbt og kasseret tøj ved at bytte, shoppe og sælge brugt fra hinanden – vores #verasdamer. Veras står bag landets mest populære genbrugstøjmarkeder, to vintage- og tøjbytte butikker i København og Odense, en webshop samt et online magasin.

Grundtanken bag Veras: At skabe et bæredygtigt fashion koncept

Det vigtigste var først og fremmest, at skabe et koncept der gjorde op med modetendenserne og i stedet satte personlig stil i fokus. Jeg synes nemlig ikke, at noget tøj fortjener at have en kort levetid, hvor det bliver kasseret, så snart det er blevet “set” for meget på Instagram. Hvis folk i stedet følger deres egen personlige stil og køber unikt kluns, så får tøjet meget længere levetid, da det ikke kun er fashionabelt i det sekund trenden peaker. Derfor var det vigtigt at Veras og genbrug blev lige så – hvis ikke mere – fashionabelt som nyt tøj og at købe efter de nyeste trends.

 

Den personlige stil gør det nemmere at finde troen på sig selv og udtrykke, hvem man er – fuldstændig uafhængigt af, hvad tidens trends byder på. Der går lidt Pippi Langstrømpe i den – der er ikke noget rigtigt og forkert, og jeg kan lege med lige det, jeg har lyst til, når det kommer til tekstur, mønstrer og farver. Alligevel tror jeg, at det er svært for specielt unge mennesker at tro på den personlige stil – og jeg selv er ingen undtagelse! Det bliver særligt tydeligt, når man har noget på, som ingen andre går rundt i. 

 

Veras skulle være et koncept, hvor #verasdamer med god stil håndplukkede second-hand items i høj kvalitet. Folk skulle vide, at alt tøj i Veras var cool – så kunne vi nemlig hjælpe dem, der selv havde svært ved at finde ud af, hvad der var sejt og hvad der ikke var i genbrugsjagten. Når du køber hos Veras, køber du ikke bare en second-hand t-shirt – du køber en Veras t-shirt.

 

Men Veras kunne ikke nøjes med kun at være et fashionabelt koncept – det skulle også være bæredygtigt. For mig handler følelsen af at iklæde sig et nyt stykke tøj ikke om, at det er nyt fra butikken – men i stedet om, at det er nyt for mig selv. Hvis vi deler vores garderober, kan vi alle købe ’nye’ brugte items konstant uden at skade miljøet – men vi kan stadig have det sjovt med at vælge mellem en masse brugte godter. Det krævede to ting af mig: 1. det skulle være nemt for alle – og 2. alle var garanteret værdi for deres tøj – på forhånd! På daværende tidspunkt var en bæredygtig garderobe lig med kedelig, så det var afgørende for mig at skabe et sted, hvor du kunne få fingrene i så meget nyt, brugt tøj, som du ville – og samtidig have modet til at springe ud i ting, du aldrig før ville have vovet.

 

Da jeg grundlagde Veras i april 2016, lagde jeg ud med tre forskellige platforme for at give alle muligheden for nemt at få et bæredygtigt klædeskab – uanset om du vil bytte, sælge eller købe brugt tøj. Hos Veras er alt tøj værdifuldt og klichéen ”One women’s trash, another’s treasure” er virkelig blevet ægte! Veras tøjsystem er bygget op af tøj fra hele landet, som #verasdamer afleverer til os fra deres private garderober. Som udgangspunkt køber vi ikke noget nyt, brugt tøj – vi gør det bare nemt for alle at dele det, de allerede har i garderoben. Derfor er Veras også blevet til én stor fælles garderobe, der giver dig modet til at have det sjovt med din garderobe – uden at skade planeten eller din egen pengepung.

Hvordan fungerer den cirkulære forretningsmodel?

Veras er bygget op omkring en cirkulær forretningsmodel, hvor du kan bytte, købe, sælge eller upcycle brugt tøj i vores butikker, online eller på markeder. Vi sigter mod at omdanne vores forbrugsvaner og ”brug og smid væk”-mentaliteten til et cirkulært og bæredygtigt forbrug, hvor alting har en værdi.

 

Vi har skabt et koncept, hvor alt tøj er værdifuldt, hvor du er garanteret værdi for alt og hvor intet tøj går til spilde. I vores byttesystem bytter du dit eget tøj til point, der svarer til penge. Pointene bruger du til at købe nyt, brugt tøj i Veras. Du får 1/3 af vores salgspris, som betaling for dit tøj. Du får endda 1 point for det tøj, som vi ikke kan bruge her i Veras, fordi det er for slidt eller ødelagt. Enten donerer vi det væk eller genanvender tekstilerne i vores upcycle kollektion. Hvis du har tøj tilovers til vores Veras Market, så tilbyder vi at købe resten af tøjet for 100 kroner, som du kan bruge online eller i butikkerne.

 

Vi håndplukker og gennemgår nøje alt det tøj, vi får ind fra vores byttesystem og Veras Market, så vi kan give det enkelte stykke tøj nyt liv. Vi sorterer tøjet til vores butikker i København og Odense, til vores online webshop, til vores helt egen stand på Veras Market, til vores årlige aktiesalg, til kommende upcycling produkter og til store events som Roskilde Festival. Hver eneste platform har sit eget publikum, forskellige typer af tøj og forskellige pris, derfor kan vi videresælge og gemme stort set alt tøj, der kommer ind i Veras cirkulære tøjsystem.  

Hvad er Veras vision og mission?

Veras mission er at redde så meget tøj som muligt fra at blive smidt ud og samtidig minimere mængden af nyindkøbt tøj. Det gør vi, ved at gøre gøre det nemt for alle at dele mere, forbruge anderledes og bruge længere. Veras er et koncept, som gør genbrug cool og som gør det let at udforske ens personlige stil uden at skade planeten. Derfor er vores vision at være danskernes foretrukne sted for bytte, køb, salg og upcycling af genbrugstøj.

Hvordan fungerer tøjbyttekonceptet?

 I vores byttesystem bytter du dit eget tøj til point, der svarer til penge. Pointene bruger du til at købe nyt, brugt tøj i Veras. Du får 1/3 af vores salgspris, som betaling for dit tøj. Også kan andre damer få glæde af dét tøj, du ikke længere bruger – uden du behøver besværet med at stå på loppe eller sælge via genbrugsapps.

 

Som de eneste i landet garanterer vi værdi for alt tøj – uanset stand, stil og mærke. Vi kigger ikke så meget på mærket i ryggen, som hvilken stand og kvalitet varerne er i, og hvor mange der findes af hver. Du får endda 1 point for det tøj, som vi ikke kan bruge her i Veras, fordi det er for slidt eller ødelagt.

 

Vi har skabt et økosystem, hvor intet går til spilde; siden starten i 2016 har vi reddet over 500.000 stykker tøj fra udsmidningsdøden.

Hvem er Veras primære kunder?

Veras er for alle, der har lyst til at være med! Vores bæredygtige og cirkulære delekoncept binder generationer sammen. Når en ældre bedstemor er træt af sit gamle tøj, bliver det en guldmine for piger i 20’erne, der er nede med vintage. Det er så rørende at opleve, hvordan noget så enkelt som tøj kan samle mennesker. Hos Veras kan du bytte, shoppe, sælge og reparere både i butikker, på markeder og online. Det er nøglen til Veras – på den måde tiltrækker vi nemlig så forskellige kunder, at vi redder næsten alt tøj, der kommer vores næser forbi. 

 

Unge kvinder mellem 15-25 år er vores største kundegruppe – skarpt efterfulgt af ældre kvinder fra 50 år og opefter. I Veras tøjbytte er vores primære kunder super dedikerede til bæredygtighed, klimaet og kloden, så det er #verasdamer, der har besluttet sig for aldrig at købe nyt igen. Veras Market er både for damer, der ønsker at give deres brugte tøj nyt liv, så de selv kan købe nyt, brugt kluns – men også for dem, der vil shoppe genbrug til røverpriser. Vores onlineshop og butikkerne henvender sig primært til de damer, der vil opdatere deres garderobe med lidt lækkert bæredygtigt kluns frem for at slippe af med det, de i forvejen har. Sidst men ikke mindst er Veras Værksted for alle, der ønsker at forlænge levetiden på deres tøj eller prøve noget helt nyt med brugte ting; som eksempelvis vores splinternye, brugte V-Cycle kollektion.

Hvordan måler I jeres resultater og succeser?

Hver gang vi redder et stykke tøj fra at blive smidt ud, er det en succes for os. Hver gang et stykke tøj får nyt liv gennem vores tøjbytte, shop eller upcycling, er det en succes for os. Vi fejrer de store og små succeser og måler vores resultater i bløde værdier såvel som hårde fakta om tøj. Fx måler vi, hvor meget tøj, vi har reddet; hvor meget tøj, vi har givet en ny ejer; og hvor stort et CO2 udslip vi har undgået gennem Veras.

Hvad har I opnået med Veras indtil videre?

Helt konkret har vi i dag en sund virksomhed, der vækster på en bæredygtig måde – og på en måde som alle medarbejdere har det godt med. Vi har fysiske butikker i to danske byer, markeder i tre og en online webshop, der sælger og styler genbrugstøj som ingen andre. Som noget nyt tager vi også hånd om det tøj, der ikke kan sælges (pga. slid mm.) og reparerer, re-designer eller upcycler produkterne.

 

Og så har vi været med til at sætte bæredygtighed på dagsordnen! Da vi startede op, var bæredygtighed slet ikke på agendaen på samme måde som nu, og det gjorde det svært. Vi måtte skabe rigtig meget fra bunden. Samtidig var kunderne knap så forstående omkring konceptet, da de var vant til den lineære ”køb-brug-smid væk”-model. Vi har måtte uddanne dem, og i dag forstår de, at Veras er en hel anden måde at købe og bruge tøj på. Alt det hårde arbejde, vi lagde i starten, betaler sig nu. Veras (og Rebecca Vera) er blevet en ekspert på og ambassadør for genbrugstøj- og mode, der i dag optræder i modemagasiner, tv-programmer mm. på linje med andre store tøjvirksomheder.

 

Siden Veras opstart har vi hjulpet over 50.000 danskere med at forny deres garderobe bæredygtigt ved at bytte, sælge eller shoppe nyt, brugt. Igennem Veras tøjbytte og på Veras Market har Veras reddet over 500.000 stykker tøj og givet det nyt liv.

Hvad er jeres fremtidige planer for Veras?

I Veras arbejder vi altid på at gøre vores forretningsmodel mere bæredygtig. I øjeblikket øger vi vores fokus på det tøj, som vi på nuværende tidspunkt ikke kan sælge i Veras pga. fejl, huller eller lign. I dag giver vi det videre til NGO’er, men qua EU’s 2025 plan om genanvendelse af tekstil undersøger vi andre muligheder og nye samarbejdspartnere. I 2020 kickstartede vi af samme grund vores Upcycling & Repair strategi, som betyder at man fremadrettet kan få repareret sit tøj i Veras eller lade os upcycle det til nye cool varer, der kan sælges igen.

 

Derudover så skal Veras jo bare overtage verden og være alles fortrukne måde at forbruge tøj på <3

Spørgsmål om #verasdamer

Hvem henvender Veras sig til?

Veras er for alle! Og #verasdamer har ingen alder. Vi ser seje damer i 60+ alderen på vores markeder! Det er vores overbevisning, at alder er en gammeldags måde at anskue målgrupper på – bæredygtighed samler for alvor alle generationer. Statistisk set kan vi se, at vi henvender os til kvinder i alderen 15-45. De værste syndere i forhold til tøjforbrug er de 15-22 årige, hvorfor de er et særligt fokus for os i Veras.

Går Veras kunder op i bæredygtighed?

Bestemt. Men det er også noget, der har ændret sig i takt med, at bæredygtighed er kommet på den offentlige agenda. Selvom vi var frontløbere på den grønne bølge, var det vores udvalg og brand, der lokkede folk til i starten. Det er det også i dag, men delen af kunder, der ønsker at omlægge deres forbrugsmønster, er blevet større.

Hvor mange bruger Veras?

Siden Veras opstart har vi hjulpet over 50.000 danskere med at forny deres garderobe bæredygtigt ved at bytte, sælge eller shoppe nyt, brugt. Igennem Veras tøjbytte og på Veras Market har Veras reddet over 500.000 stykker tøj og givet det nyt liv.

Hvorfor sælger Veras ikke tøj til mænd?

Uden at være for generaliserende så ser vi et andet forbrugsmønster hos mænd end hos kvinder. Mænd køber generelt mindre, bruger mere og eksperimenterer mindre. Dvs. vi ser ikke den samme trang til at udskifte garderoben og prøve tendenser af, samtidig med at mange mænd bruger deres tøj, indtil det falder fra hinanden. Og så er der mindre at bytte med. Særligt på vores markeder ser vi dog større og større interesse fra mænd, og hver gang vi har mandlige standholdere, sælger de virkelig godt. Så det er uden tvivl et marked i ekstrem udvikling. Derfor er det ikke utænkeligt, at mænd kommer til at spille en større og større rolle i Veras. Også i forbindelse med unisex tendensen og kønnenes udvasken – hvor fedt ville det ikke være, hvis man i Veras kunne bytte herre- og dametøj på kryds og tværs?!

Spørgsmål om forbrug og bæredygtighed i tøjindustrien

Hvad er bæredygtighed ifølge Veras?

Bæredygtighed kan være en svær størrelse at blive klog på, og selv i Veras bliver vi klogere hver eneste dag. Bæredygtighed handler om at skabe en verden og en hverdag, hvor vi imødekommer vores behov, uden at det går ud over den næste generation. Hverken miljømæssigt, socialt eller økonomisk. For os bunder det i ren og skær sund fornuft. Vi må gøre op med “køb-og-smid-ud”-kulturen og tænke mere langsigtet. Helt konkret vil opfordrer vi alle #verasdamer til at bruge mere, købe mindre og aldrig smide ud og til forbrænding. På den måde bekæmper vi tøjspild og opnår en bæredygtig tøjindustri.

Derudover spiller de sociale aspekter af bæredygtighed en stor rolle i Veras. Veras påtager sig rollen at uddanne og oplære kvinder i at forbruge klogere, og gennem #verasdamer skaber vi et community, der styrker kvinder og deres mod til at være dem selv. Internt i Veras prioriterer vi den bæredygtige vækst, et sundt og sjovt arbejdsmiljø og en holdbar work/life balance. Dét er bæredygtighed for os!

Hvorfor vil Veras bekæmpe overforbrug?

Tøjindustrien er, som den er konstrueret i dag, utrolig forurenende – både ift. produktion og forbrug. Selvom flere og flere af industriens aktører forbedrer produktionsmetoder, materialevalg etc. i forhold til bæredygtighed, så er “køb-og-smid-ud”-kulturen stadig i massiv vækst.

 

Tøj skal bruges flere gange, end det bliver i dag, og virksomheder er nødt til at tage ejerskab på tøjet gennem hele dets livcyklus. Det nytter ikke noget, at vi køber nyt, bruger det, smider det ud og køber nyt igen. Vi skal have gang i en cirkulær tøjindustri, hvor overforbrug forsvinder og produktion af nyt mindskes.

Hvordan bekæmper Veras overforbrug og fænomener som "fast fashion"?

Grundtanken i Veras er, at man medbringer noget af sit eget tøj for at få noget ”nyt” tøj med hjem, så opgøret med overforbruget gennemsyrer hele konceptet. Vores kommunikation, kampagner og events har også til formål at stoppe overforbruget fx ved at uddanne folk til at købe mindre nyt, lære dem at reparere deres tøj har eller vise hvordan, man styler gammelt tøj på nye måder. Samtidig er vi ikke naive – vi ved, at folk er blevet vant til en utrolig stor udskiftning i garderoben qua fast fashion, og derfor opfordrer vi folk til at bytte tøj, så de kan skifte tøj uden at være til gene for miljøet og deres egen økonomi. Alt sammen er en del af vores ”Veravolution”, hvor vi forsøger at hacke fashion-systemet og skabe en ny forbrugskultur- og forståelse.

Oplever I en stigende interesse for genbrug?

Helt bestemt! Vi oplever, at flere bytter, køber, sælger og indleverer brugt tøj gennem Veras. Generelt oplever vi, at flere ser værdien i brugt tøj og er med på ideen om, at brugt tøj også kan føles “nyt”, sålænge det er nyt for dig. 

Hvordan gør I genbrugstøj attraktivt?

Når vi taler med kunder, følgere m.fl. nævner rigtig mange, at Veras inspirerer dem rent stylingsmæssigt – til at turde mere, til at se muligheder i tøjet og til at se bort fra mærket i nakken. Styling har altid været og er stadig et rigtig vigtigt element i vores arbejde. Vores univers er visuelt, og vi forsøger altid at tænke nyt og anderledes i vores kampagnebudskaber. Samtidig er det vigtigt, at Veras er for alle, og at stilen enten er relaterbar eller bred.

Hvordan tror I genbrug ser ud i fremtiden?

Alt peger på at genbrug og andre alternative forbrugsmodeller kommer til at fylde mere –  i modebilledet, men også helt generelt. På mange måder tror vi, at Veras er frontløbere i en ny måde at forbruge på, som kommer til at være langt mere dominerende i fremtiden.

Indkøbskurv
Opdaterer ..
Din indkøbskurv er tom.